مع اخر كبشة تراب
يجيبوا دكتور فاسد تبعهم، يكتب تقرير إنك مريضة ألزهايمر أو خرف مبكر، عشان يرفعوا عليكي قضية حجر، وياخدوا هما كل حاجة ويرموكي في مصحة!
الدموع جمدت في عيني. دول ولادي؟ حتة مني؟ خالد اللي كنت بسهر جنبه وهو سخن؟ وهيثم اللي كان مابينامش غير في حضني؟
قلتله بصوت مخنوق
طب واليوم اللي قالولي إنك مت فيه؟ والجتة اللي غسلوها ودفنوها؟
ابتسم حسام ابتسامة حزينة وقال
لما عرفت نيتهم، بلغت صاحبي اللواء مجدي في المباحث. اتفقنا نعملهم كمين عشان نمسكهم متلبسين بالتزوير والشروع في القتل. في الليلة دي، أنا شربت الشاي بس كنت مبدل الكوباية. مثلت إني بتخنق ووقعت في المكتب. هما دخلوا، شافوني قاطع النفس، جابوا الدكتور الفاسد بتاعهم عشان يطلع تصريح الدفن بسرعة وينهوا الليلة.
بس إزاي اتدفنت؟
أنا ماتدفنتش. أول ما الإسعاف اللي تبع المباحث جت، اللواء مجدي كان مظبط كل
سقوط الأقنعة
ولما أنا كنت معاك هنا... هما كانوا بيعملوا إيه في الفيلا؟
سألته وأنا جسمي كله بينتفض من كم الخيانة.
رد حسام وعينه بتلمع بتحدي
كانوا بيحفروا قبرهم بإيدهم! أنا سبتهم يدخلوا عليكي بالدكتور المزور، عشان تكون جريمتهم كاملة متسجلة بالصوت والصورة. الكاميرات اللي في الفيلا كانت بتبث كل حاجة للشرطة. وأول ما إنتي هربتي من الباب الوراني مع أبو ياسر...
قاطع كلامه صوت تليفونه بيرن.
فتح الخط، وفتح الاسبيكر. كان اللواء مجدي.
أيوه يا
حسام قفل السكة، وبصلي.
ماكناش عارفين نفرح إننا نجونا، ولا نبكي على ولادنا اللي ماتوا في نظرنا للأبد.
حضنته وبكيت. بكيت على اللبن المسكوب، على السنين اللي ربينا فيها وحوش، وعلى حضن ولادي اللي اتحول لسكينة في ضهري.
النهاية.. والدرس الأخير
مرت شهور على الليلة دي.
القضية بقت حديث البلد. خالد وهيثم اتحكم عليهم بالسجن المشدد للشروع في القتل، والتزوير، وخيانة الأمانة.
الدكتور المزور اتسحب ترخيصه واتسجن.
أما الجثة المجهولة اللي اتدفنت في مقبرتنا، فحسام صمم إنه يعمل للراجل الغلبان ده صدقة
في يوم، كنت قاعدة مع حسام في جنينة الشاليه، بعد ما بعنا فيلا الرعب دي وقررنا نعيش في هدوء بعيد عن دوشة المدينة.
عم أبو ياسر كان بيسقي الزرع، الراجل اللي برغم إنه غريب، كان أوفى من لحمنا ودمنا.
بصيت لحسام وهو بيشرب الشاي من إيدي وأنا ببتسم، مسك إيدي وباسها وقال
خايفة مني؟
رديت وأنا باخد نفس عميق
عمري ما أخاف طول ما إنت في الدنيا. بس اتعلمت درس قاسي أوي يا حسام.
إيه هو؟
اتعلمت إن الدم عمره ما بيبقى مية.. بس أحياناً بيبقى سم. وإن الفلوس قادرة تحول الملايكة لشياطين. اتعلمت إن السند الحقيقي مش دايماً اللي جبناه من بطننا، السند الحقيقي هو اللي يشتريك وقت ما الكل يبيعك.
نزلت الشمس ورا الشجر، ومالت راسه على كتفي في هدوء.
صحيح خسرنا ولادنا، بس كسبنا فرصة تانية نعيش بيها اللي باقي من عمرنا في أمان.
تمت