اختي باعت نصيبها
بصوت مبحوح ك.. كريم؟! أنت هنا من إمتى؟
مسكتها من هدومها وهزيتها بعنف وأنا بصرخ بصوت هز الحيطان ليه؟! ليه يا داليا؟ يوسف عملك إيه؟ ده كان بيعشقك أكتر مني! بعتي البيت عشان تنقذيه؟ ده أنتِ اللي قتلتيه عشان تبيعي البيت! انطقييييي.. مين اللي كنتِ بتكلميه؟ ومن مين التهديدات دي؟
وقعت على ركبها تحت رجلي، بتعيط وتلطم على وشها زي المجنونة، وبدأت تعترف بالسر البشع اللي مخبياه من سنين.. السر اللي دمر حياتنا.
داليا اتعرفت من فترة طويلة على شبكة من النصابين والمقامرين عن طريق الإنترنت، وسحلوها مع الديون ولعب القمار الإلكتروني والمراهنات لحد ما بقت مديونة ليهم بمبالغ خيالية. بدأوا يهددوها بالفضيحة وبكل حاجة تملكها لو مسددتش الفلوس. ولما ملقتش حل، والبيت كان باسمي وباسمها وماينفعش يتباع غير بموافقتي وأنا كنت رافض تماماً أبيع بيت
اتفقت مع العصابة دي على حيلة خبيثة يدّوها مادة سامة تظهر أعراضها كأنها مرض غامض ومفاجئ ليوسف، عشان نضطر ندخل المستشفى والعملية تتكلف مبلغ ضخم، فوقتها أنا أوافق مجبر وعيني مكسورة على بيع البيت عشان أنقذ ابني! ولما البيت يتباع، تاخد الفلوس بحجة المستشفى وتدفعها ليهم!
بكت داليا بحرقة وهي بتقول والله العظيم ما كان قصدي أموته يا كريم! هما قالولي المادة دي هتتعبه بس.. هتخليه يحتاج عملية بس مش هتموته! أنا كنت بديله نقط صغيرة في العصير كل يوم عشان المرض يفضل مستمر والتحاليل تطلع متناقضة لحد ما نخلص بيعة البيت.. بس الجرعة زادت مني غصب عني في الأيام الأخيرة.. يوسف مات ودمه في رقبتي.. سامحني يا كريم.. سامحني!
كنت بسمعها وأنا حاسس إن الخنجر عمال يلف في قلبي. أختي قتلت ابني عشان تدفع ديون قمار
ما اتكلمتش معاها ولا كلمة. مديت إيدي، أخدت موبايلها اللي كان لسه على الأرض والخط مفتوح، وسجلت كل كلمة وكل اعتراف قالته. وفي نفس الليلة، طلبت البوليس وجيت معاهم.. وقفت وتيبست وأنا شايف الكلابشات بتتحد في إيد أختي الوحيدة، وهي بتبصلي وتصرخ وتستعطفني.. بس قلبي كان خلاص بقا حجر.
النهاية والعبرة المفيدة
بعد شهور في المحاكم، صدر الحكم على داليا وباقي أفراد العصابة بالسجن المشدد بتهمة القتل العمد مع سبق الإصرار والترصد والتزوير والنصب.
أنا خسرت كل حاجة.. خسرت ابني اللي كان حتة من قلبي، وخسرت أختي اللي كانت سندي في الدنيا، وبيت العيلة ضاع. قعدت في أوضة يوسف، ماسك هدومه وببكي، بس المرة دي وأنا متعلم درس عمري ما هنساه.. درس لازم كل الناس تعرفه
العبرة
العبرة الثانية الإدمان الإلكتروني والمراهنات والديون المشبوهة مش بتدمر صاحبها بس، دي بتتحول لسم قاتل بيدمر عائلات كاملة وبيحول البني آدم لمجرد شيطان مستعد يضحي بأقرب الناس ليه عشان ينجد نفسه.
العبرة الثالثة الحقيقة دايماً بتظهر، ودم البريء مابيروحش هدر. ربنا سخر موبايل صغير ولعبة في إيد طفل عشان تكون هي الدليل اللي يفضح الجريمة البشعة دي.
ارحموا أولادكم، وقربوا منهم، واسمعوا ليهم.. لأن أغلى ما نملك ممكن يضيع في لحظة بسبب غفلة مننا.
تمت بقلم الكاتبة نور محمد
لو عجبتكم القصة متنسوش اللايك والكومنت ب تم عشان يوصلكم كل جديد من قصصنا