انا توم

لمحة نيوز

أنا "توم" عندي 40 سنة. متجوز "أماندا بقالي 10 سنين وعندنا طفلين. حياتنا كانت مثالية، أو ده اللي كنت فاكره.

من أسبوع، كنا بنقدم على "قرض عقاري" عشان نشتري بيت أكبر، والبنك طلب أوراق رسمية وشهادات ميلاد أصلية لينا إحنا الاتنين.

"أماندا" ارتبكت جداً وقالت لي إن أوراقها ضاعت في إعصار قديم حصل في بلدها الأم، وإنها هتطلب بدل فاقد.
أنا صدقتها، بس موظف البنك كلمني وقالي: "يا مستر (توم)، الرقم التأميني بتاع مرتك يخص ست تانية متوفية من 15 سنة!".

أنا افتكرت إن فيه

غلط في السيستم، فرحت أدعبس في أوراقها القديمة اللي في الخزنة من وراها.. لقيت "جواز سفر" قديم جداً مخفي تحت البطانة، وبصورة "أماندا"، بس باسم تاني خالص: "ليندا

هي عاشت معايا 10 سنين بـ "اسم مزيف"، وخلفت ولادي بـ "اسم مزيف"، وكل ورقة بينا هي في الحقيقة "تزوير". أنا كنت عايش مع "شبح"!

واجهت "أماندا" باللي لقيته، فانهارت واعترفت بالحقيقة

"أماندا" هي أصلاً "ليندا"، وهربت من ولاية تانية من 15 سنة بعد ما سرقت مبلغ ضخم من شركة كانت شغالة فيها وانتحلت شخصية بنت

كانت معاها في المدرسة واتوفت في حادثة.

أنا كنت في صراع؛ أبلغ عنها وتتحبس وتسيب الولاد، ولا أسكت وأبقى شريك في الجريمة؟

سألت المحامي بتاعي قالي إن لو البنك عرف وبلغ، أنا كمان ممكن أتحبس بتهمة التستر.

قررت أني أبلغ السلطات، بس عملت "اتفاق" إنها تسلم الفلوس اللي باقية معاها (اللي كانت مخبياها طول السنين دي) مقابل تخفيف الحكم. السلطات في بنسلفانيا قبضوا عليها فعلاً، واتضح إنها كانت مطلوبة في قضايا تانية كمان!

الولاد في حالة صدمة، وأنا مش عارف أقولهم إيه..

"ماما طلعت مش ماما"؟

"ليندا" (أماندا سابقاً) اتحكم عليها بالسجن 5 سنين. أنا رفعت قضية "بطلان جواز" لأن الجواز اتبنى على هوية مزيفة، وقدرت أخد "حضنة كاملة" للولاد.

أنا دلوقتي بحاول أرمم حياتي. اكتشفت إن الـ 10 سنين اللي فاتوا مكنوش كلهم كدب، هي فعلاً كانت بتحبني وبتحب الولاد، بس الخوف من الماضي خلاها تعيش في كدبة دمرت كل حاجة في الآخر.

أنا غيرت اسمي واسم الولاد ونقلنا لمدينة تانية عشان نبدأ من جديد بعيد عن الفضيحة. لا العيال يطلعوا معقدين ويخنقوا قطط في

الشوارع لما يكبروا!  تمت

Dodo

تم نسخ الرابط